VEEL GESTELDE VRAGEN

WAAROM ZO WARM?

Door de warmte kunnen de spieren en gewrichten zonder risico gestrekt worden. Tegelijkertijd helpt de warmte om bestaande blessures te helen. Door het oefenen in een verwarmde ruimte, blijft de lichaamstemperatuur op peil en neemt de productie van melkzuur af. Hierdoor zul je minder spierpijn krijgen.

Daarnaast biedt het oefenen in de warmte een mentale uitdaging. Het vergroot de concentratie. Op de lange termijn helpt de warmte ons focus te brengen in ons leven buiten de yogaruimte.

De warmte ondersteunt het reinigende mechanisme van het lichaam. De reinigende functies van nieren en lever worden verbeterd. Dit versnelt het afvoerproces van afval- en gifstoffen door middel van zweet, urine en ontlasting.

WAT IS HET BELANGRIJKSTE OM TE ONTHOUDEN ALS IK YOGA GA OEFENEN?

Om je yoga les tot een goede ervaring te maken is vooral het volgende heel belangrijk:

 

- Blijf rustig, stil en langzaam ademen door de neus.

- Daag jezelf uit, stimuleer je lichaam, maar ga niet over je grenzen heen. Je bent hier om je lichaam te dienen, om het sterker en gezonder te maken, niet om het af te straffen.

- Yoga is een uitdaging voor jezelf maar geen gevecht; laat het een inspiratie zijn voor je wilskracht.

 

IK BEN NIET LENIG

Juist dan ben je bij ons aan het goede adres! Hot Yoga biedt een bijzonder veilige en effectieve manier om de flexibiliteit te vergroten, door de spieren op te warmen en de bloedstroom er naar toe te verhogen, ze naar behoren te strekken, en tegelijkertijd kracht op te bouwen.

Of je nu stijf bent, omdat je een atleet bent of omdat je de hele dag achter een bureau zit, het verhogen van je flexibiliteit heeft vele voordelen, waaronder betere prestaties en minder blessures, een betere houding en circulatie, en minder rug- en spierpijn.

 

IK HEB EEN BLESSURE. KAN IK WEL NAAR DE LES KOMEN?

Informeer je yogaleraar als je hoge bloeddruk hebt, een operatie hebt ondergaan, of wanneer je een blessure, ziekte, of bijzondere conditie hebt. Je kunt het grootste deel van de yogahoudingen uitvoeren, met een paar wijzigingen die de docent je zal laten zien. We hebben protocollen voor knie-, rug- en schouderblessures. Yoga kan een belangrijk onderdeel zijn van de revalidatie na een blessure of ziekte.

 

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN HOT YOGA?

De voordelen die je krijgt van het beoefenen van Hot Yoga zijn eindeloos. Het vermindert stress, is een bron van energie en helpt je te focussen, maakt je gelukkiger, vergroot de doorbloeding en creëert een balans tussen kracht en flexibiliteit.

Regelmatige beoefening voorkomt rugpijn, blessures, en overmatige slijtage van het lichaam. Het helpt ook een slechte houding corrigeren. Het lichaam geneest gemakkelijker, ontspant zich beter en je gaat op de juiste manier ademen. Bij regelmatige beoefening (drie keer per week) verbetert je gezondheid en welbevinden en bereik en behoud je een basisconditie. Oefen je vijf of zes keer per week en blijf je jezelf uitdagen tijdens het oefenen, dan bereik je een zeer goede conditie.

 

HOE LANG DUURT DE LES?

De les duurt 90 minuten.

KAN IK KOMEN ALS IK GRIEPERIG OF VERKOUDEN BEN?

OP HET MOMENT WEREN WE MENSEN MET ZIEKTEVERSCHIJNSELEN/SYMPTOMEN DIE KUNNEN WIJZEN OP CORONA

De immuun versterkende kwaliteiten van Hot Yoga helpen je gezond te blijven en geen verkoudheid te krijgen. Als je toch iets te pakken krijgt, zul je sneller herstellen. De meeste ziekteverwekkers (bacteriën, virussen en schimmels) zijn gevoelig voor temperatuur en geven de voorkeur aan een temperatuur van 37 °C. In de warme yogaruimte ontstaat dus een omgeving die hun groei vertraagt. Ditzelfde gebeurt in ons lichaam als we koorts krijgen, ziekteverwekkers worden uitgeschakeld.

Bacteriën hebben bovendien veel water nodig om te overleven. Omdat het lichaam zo veel vocht verbruikt tijdens de les, wordt via osmose ook het vocht uit de bacteriën getrokken, die vervolgens sterven.

Je kunt prima oefenen als je hoest of verkouden bent. 

Als je koorts hebt kan de hitte je overweldigen en is het goed om een paar dagen pauze te nemen.

Tenslotte zijn het je houding, wil en intentie die het laatste woord hebben. Leg jezelf niet op om te oefenen als het echt niet goed voelt. Wees eerlijk naar jezelf.

IK BEN ZWANGER

Ook wanneer je zwanger bent, kunnen jij en je kindje de voordelen van yoga ervaren. Als je al deze hot yoga deed voordat je zwanger werd, kun je gewoon blijven komen en gaan we een aantal houdingen (vanaf 3 maanden) aanpassen op jouw nieuwe buik. Als je nog nooit Hot Yoga hebt gedaan, beginnen we meteen met een aantal aangepaste houdingen. In jouw aangepaste yogales voorkomen we compressie van de buik en geven we jouw kindje de ruimte die het nodig heeft.

 

IS HOT YOGA GESCHIKT VOOR BEGINNERS?

Ja, helemaal! De les die we doceren is een vaststaande les bestaande uit 2 ademhalingsoefeningen en 26 hatha yoga houdingen. De les is geschikt voor alle niveaus, van beginners tot gevorderden.

WAT BETEKENT ALIGNMENT?

Alignment staat voor de vorm van de houdingen. Alignment is een ander woord voor het op de juiste manier gebruiken van het lichaam. Het niet op de juiste manier gebruiken kan leiden tot stagnatie in de vooruitgang en blessures.

 

WAT BETEKENT STILLNESS?

Stillness staat voor de stilte in de houdingen. De houdingen worden één voor één uitgevoerd, zonder de flow die aanwezig is in veel yoga stijlen. Elke houding heeft als doel specifieke delen van het lichaam te strekken, te comprimeren en te stimuleren. Gevolgd door een korte rust, waarin het lichaam herstelt en de circulatie terug gaat naar normaal. De stilte leidt tot een goede "alignment", een verhoogd lichaamsbewustzijn en de focus naar binnen.

 

WAT MOET IK DOEN ALS IK ME MISSELIJK OF DUIZELIG VOEL TIJDENS DE LES?

Het is volkomen normaal om duizeligheid, misselijkheid of hoofdpijn te ervaren wanneer je voor het eerst met het beoefenen van Hot Yoga begint. Deze sensaties kunnen tijdens of na de les optreden. Yoga bij 38°C kan soms confronterend zijn.

 

Vaak heeft het te maken met; niet voldoende water gedronken te hebben, niet goed ademen tijdens de les, of de adem inhouden, te hard werken tijdens de les (via de mond ademen) en niet luisteren naar signalen die het lichaam aangeeft. Soms kun je voelen dat wat je gegeten hebt, je dwarszit.

Deze signalen kunnen een inspiratie zijn om beter voor jezelf te gaan zorgen. Tijdens het zweten verlies je zouten (elektrolyten). Het wordt gemakkelijker om de warmte te verdragen en er van te genieten als je zorgt voor voldoende inname hiervan, in het bijzonder calcium, kalium, natriumzout en magnesium. Als je je misselijk voelt kun je tijdens de les beter geen water drinken. Je kunt altijd gaan zitten of liggen tijdens de les op het moment dat je je misselijk of duizelig voelt.

 

Duizeligheid, het gevoel van dislocatie en vermoeidheid de dag na je eerste les zijn tekenen dat je lichaam al op de yoga reageert. Laat je niet afschrikken door dit gevoel, het gaat zeker snel over, meestal al na enkele lessen. Hoe meer ontspannen je tijdens de les bent, hoe alerter je je erna zult voelen.

 

IK KRIJG KRAMPEN IN MIJN LEDEMATEN, WAT MOET IK DOEN?

Duizeligheid of last van krampen in de benen, voeten of handen tijdens de les kunnen duiden op een tekort aan mineralen. Mineralen (electrolyten) zoals calcium, magnesium, kalium, en natriumchloride zweet je deels uit en kun je weer aanvullen met goede voeding.

 

Groene groenten, fruit, gedroogd fruit, zaden en pitten bevatten veel mineralen. Kokoswater en vijgen bevatten bijvoorbeeld veel magnesium, bananen bevatten vooral kalium, bleekselderij verschillende zouten, sinaasappels en mango's grote hoeveelheden calcium.

 

Als je elke dag zweet en veel water drinkt, kan het nodig zijn om extra mineralen te nemen, zoals magnesium, natriumchloride, calcium en kalium. In poeder- of capsule vorm kun je deze kopen via internet of in de winkel.

KAN IK HOT YOGA DOEN ALS IK ONGESTELD BEN?

Het is volkomen veilig om tijdens de menstruatie Bikram yoga te doen. Omgekeerde houdingen (inversions) zijn normaal gesproken de houdingen die gecontra-indiceerd zijn bij menstruatie. De Bikram yoga serie kent geen omgekeerde houdingen. Bikram yoga is juist erg goed voor het harmoniëren van het voortplantingssysteem, omdat het rechtstreeks de voortplantingsorganen en in het bijzonder de endocriene klieren-hypofyse, pijnappelklier en schildklier beïnvloedt. De vrouwencyclus wordt regelmatiger; klachten over onregelmatigheden en PMS nemen af.

 

KAN IK HOT YOGA DOEN ALS IK LAST HEB VAN EEN HOGE BLOEDDRUK?

Een instabiele of hoge bloeddruk reageert zeer snel op een toegewijde yogabeoefening. In eerste instantie kun je, een week na je eerste les, bij controle een lichte stijging zien. In de tweede week zou de bloeddruk al dichter bij normaal moeten zijn. Dit zal zo blijven bij een regelmatige beoefening.

 

Overleg met je arts en gebruik je gezonde verstand. Ga in eerste instantie niet tot het uiterste. Informeer ook de leraar. Hij/zij zal je vragen om bepaalde houdingen wat korter vast te houden en je yoga beoefening langzaam op te bouwen.

 

WAT ALS IK RUGKLACHTEN HEB?

Yoga kan het laatste zijn waar je aan denkt als je pijn in je rug hebt. Het levert echter een opmerkelijk herstel voor de wervelkolom, mits je een paar wijzigingen aanbrengt, totdat je sterker wordt. De leraar zal je hier aanwijzingen voor geven.

 

Te beginnen met de Halve Maan houding is de serie samengesteld om je wervelkolom in alle richtingen te bewegen. Door in alle richtingen te oefenen, zal de conditie van de wervelkolom verbeteren, en zal je een gezond zenuwstelsel ontwikkelen. Je bouwt ook kracht op in alle spieren van rug en buik, en deze verlichten de druk op de wervelkolom.

 

Als je in staat bent naar de les te komen, in het begin met wat aanpassingen oefent en volhardend bent, zal je het verschil gaan voelen.

 

HOE VAAK PER WEEK KAN IK IDEALITER BIKRAM YOGA DOEN?

Laat de tijd en de inspanning die je investeert afhankelijk zijn van je doelstellingen en je mogelijkheden om tijd te maken voor jezelf. Als je een slechte conditie hebt of lichamelijke klachten en je wil deze verbeteren dan geldt: hoe vaker hoe beter, oefen aan het begin iets minder intensief maar kom wel bijna elke dag. Je doorbreekt hiermee patronen en laat je lichaam andere mogelijkheden zien.

 

In het algemeen geldt: voor een optimaal effect is 3 tot 5 keer per week het beste, voor jezelf ook direct voelbaar en zichtbaar. Door (bijna) elke dag te oefenen beheers je de houdingen al snel voor ca. 80%, waardoor ook het begrip van de yoga toeneemt.

 

Ben je gezond en wil je je conditie verder verbeteren, sterker en flexibeler worden, oefen dan tijdens de les intensiever. Ook dan geldt: hoe vaker hoe beter. Veel sporters voelen voldoende effect bij 3 keer per week Bikram yoga naast de sport die ze 2 of 3 keer per week beoefenen.

Blijf je je langere tijd erg moe voelen na de les, neem dan wat meer rust tussen de lessen en werk wat minder hard. Oefen bijvoorbeeld om de dag.

 

Als de vooruitgang traag is bevelen wij aan om dagelijks te oefenen.

Zelfs als je de houdingen voor 90% perfect kunt uitvoeren, is er eigenlijk geen reden om te denken dat het wel voldoende is zo. Yoga is iets wat je dagelijks kunt doen om gezond te blijven en meer balans te brengen in je leven. Kijk niet alleen naar de houdingen maar ook naar de andere bestanddelen van yoga; hoe je omgaat met anderen, hoe je omgaat met jezelf. Niet opgeven, dat is belangrijk. Je kunt zoveel leren, je kunt je eindeloos ontwikkelen.

 

 

Er is de mogelijkheid de 100-dagen-uitdaging te doen. Dit betekent dat je gedurende 100 dagen opeenvolgend elke dag een Hot Yoga les meedoet. Naast je persoonlijke voldoening, krijg je van ons een Bikram Yoga Utrecht handdoek!

@ 2017 Bikram Yoga Utrecht